שאל את הרב

השגחת ה' לעומת גורל

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/07/01 18:07 ג באב התשסא

שאלה

איך אני יכולה להסביר לחברה שמוגדרת כ"חילונית" שהעולם מתנהל ע"י הקב"ה ולא ע"י הגורל?

תודה.הדס.

תשובה

שלום הדס,
באופן כללי קשה להסביר לאדם שאינו דתי פרט מפרטי האמונה, מבלי להכניס אותו (בשיחות מתמשכות ועמוקות), לאמונה בככלותה, כמו שלא ניתן להסביר להדיוט על תפקידו של בורג מסוים במכונה משוכללת, ללא הסברה מקיפה של המכונה כולה. לכן, תמיד עדיף לכלול פרט זה או אחר בהסברה כוללת של האמונה לאורכה ולרוחבה.
אך כיוון ששאלת נשתדל בכל זאת להתייחס בקצרה למושג " השגחת ה' ".
מושג ההשגחה משמעותו היא שאין שום מקרה או "גורל" בעולם. כל דבר שקורה לאדם - הכל נעשה בידיעת ובהכוונת הקב"ה. החטא הגדול של פרשת בחוקותיי הוא "אם תלכו עמי קרי" - שתתיחסו אל כל המקרים הרעים והאסונות שבאים עליכם כמקרה ולא כאות משמים. אחד משלושה עשר עיקרי האמונה לרמב"ם הוא: "שהוא יתעלה יודע מעשי בני אדם, ואינו מזניחם, ולא כדעת מי שאמר "עזב ה' את הארץ" (הקדמה לפרק חלק). הדבר חוזר פעמים רבות בתנ"ך: "גדול העצה ורב העליליה, אשר עיניך פקוחות על כל דרכי בני אדם", ובהמשך: "לתת לאיש כדרכיו וכפרי מעלליו", ועוד פסוקים רבים.
מוסיף הרמב"ם במו"נ (ג,יז): "מכלל פינות תורת משה רבינו, שהוא יתעלה, לא יתכן עליו העוול בשום צד מן הצדדים, ושכל מה שיבוא לפני אדם מן הרעות והמכות, או ישיגם מן הטובות לאיש אחד או לקהל, הכל הוא על צד הראוי, במשפט הישר אשר אין בו עוול". (וכן בשמונה פרקים פ"ח).
אמנם לא תמיד מובן לנו למה ה' מנהיג כך את עולמו, ומדוע עשה לאיש זה כך ולא אחרת, אך תמיד עלינו לזכור שהכל נעשה בצדק ובדין וגם אם איננו מבינים , כבר אמר הנביא ישעיה: "כי לא מחשבותיי מחשבותיכם...כי גבהו שמים מארץ כן גבהו דרכיי מדרכיכם ומחשבותיי ממחשבותיכם".
אמנם ההשגחה תלויה במידת דבקות האדם בקב"ה. אם יש דבקות מוחלטת יש השגחה בכל רגע. אם אין דבקות כלל - אין השגחה, ואז הטבע פוגע. אם יש קצת דבקות יש קצת השגחה. על עם ישראל יש יותר השגחה מאשר על אומות העולם. אך חשוב להבין שגם כאשר הקב"ה מסלק השגחתו, סילוק זה הינו מסודר באופן מדויק על פי ה'. אין הפקרות. כל דבר שקורה - הכל מכוון על פי הדין.
חלק ממושג ההשגחה הוא העובדה שהקב"ה לא רק משגיח כל הזמן על העולם, אלא גם מחייה אותו בכל רגע ורגע, ומחדש בטובו תמיד כל יום מעשה בראשית, כדברי הרמב"ם בתחילת ספרו: "יסוד היסודות ועמוד החוכמות הוא לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל נמצא וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמיתת המצאו" (הל' יסודי התורה א,א).
עצם הקיום הוא ברצון ה' , וכהמשך לכך - כל מה שקורה ועובר על האדם נעשה על פי יד מכוונת ולמעלה.

נושאים נוספים הקשורים לנושא זה : הידיעה והבחירה - ידיעת ה' את כל מעשינו אינה סותרת את הבחירה החופשית (הרמב"ם בפרק האחרון משמונה פרקים (הקדמתו לפרקי אבות) מבאר את הדבר,עייני שם), השגחה על בעלי חיים ועוד.
בברכה
חברים מקשיבים

כתבות נוספות