שאל את הרב

מעמד האישה ביהדות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 10/01/03 01:05 ז בשבט התשסג

שאלה

בע"ה

שלום לכבוד הרב!!

טוב זה נושא שצריך לא סתם שאלה אלא ממש שיחה ארוכה וליבון עמוק של הנושא אבל בכל זאת אני ישאל בקצרה.

א. מפריעים לי מאוד הדברים הקטנים בציבור הדתי לאומי שכולם הולכים אחרי העדר. למשל למה שנשים לא יגידו דבר תורה?! מה, מה יקרה?! או למשל למה שלא כולם יהיו כמו הרבה זוגות חדשים וצעירים היום שגם הבעל משתתף בבישול שווה בשווה ושניהם לומדים תורה שווה בשווה? מה לא טוב?

ב. למה לנשים אסור להתערב ולעבוד במקצוע שהן אוהבות? אני מבינה שהבנה הנפשי שונה ולנשים יותר מתאים לעסוק בגידול הילדים ואני מסכימה עם זה. אבל בכל כלל יש יוצאים מן הכלל ואם יש אישה כריזמטית ומנהיגותית כמו גולדה אמיר למשל למה שזה לא יהיה ככה (אולי לא עד כדי כך כדי שלא תזניח את הילדים אבל בעיקרון למה לא?)

ג. מדור לדור זה ידוע שמחמירים את הסייגים בנושא הצניעות. אני לגמרי בעד הנושא של הצניעות של הלבוש וההתנהגות אבל אני לא חושבת שרעיון נכון להפריד לגמרי את העולם הנשים והגברים כמו למשל אוטובוסים נפרדים. מה הייה? עוד כמה דורות יהיו כבר רחובות נפרדים-לנשים רחובות שמובילים לשוק ולדברים רחובות שמובילים לבנק! וזה מה שיקרה לאט לאט!

ד. בקשר לכל דבר בעולם תמיד אומרים שהגישה הנכונה היא להלחם ולא לברוח. אם יש מישהו שאני לא מסתדרת איתו אני לא יגיד "נמאס לי ממנו. עדיף שלא נדבר וזהו". אלא ננסה ביחד להיות חברים טובים. אז למה לא כהכ בין יחסים של בנים לבנות? למה בוחרים לברוח ולהפריד לגמרי מאשר לנסות להתקין יחסים ידידותיים וכשרים בגדר הצניעות?

אני מודה לך מאוד!

הדר :)

תשובה

בס"ד

א- הבנות אומרות דבר תורה על שולחן שבת. לומדות תורה ואמונה ומחשבה וכד' וזה מצוין. אשתי מלמדת לנשים הרבה שיעורי תורה ברמה מאוד גבוהה, וזה עוד יותר טוב וחשוב.
שאשה תעמוד לפני גברים ותלמד תורה - זה לא מצוין. בקושי גבר יכול לעמוד לפני ציבור נשים וללמד תורה. על אחת כמה וכמה שאשה תעמוד ותדבר והגברים יסתכלו עליה שעה ארוכה ויתבוננו בה. אני לא רואה בזה מעלה גדולה. להפך. עם היצרים של הגברים - כל שכר השיעור יוצא בהפסדו. ומספיק שאחד יתחיל להרהר הרהורי עבירה על האשה שלפניו - הרי שעברנו על מה שאמרה תורה.

א2 - מצוה על הבעל לעזור לאשתו במיוחד לפני שבת. אם צריך בישול ואם צריך לשטוף כלים או רצפה וכד'. גם חשוב מאוד מאוד מאוד שהאשה תלמד ותתעלה ותתחזק בתורה ובתפילה לא פחות מבעלה. אבל לא צריך להפוך איש לאשה ואשה לאיש. צריכים שניהם להתעלות. ולדעת כי עיקר תפקידו של הגבר בבית המשותף הוא בתורה או בעבודת חוץ. ועיקר תפקיד האשה הוא בבנית הבית.

ב- אשה מנהיגותית צריכה לנצל את כוחותיה באופן שלא יפגע בדברים הבסיסים שלה. לא להחניקם - לנצלם בחכמה. אם היא תשתמש בכוחותיה להביא מליון דולר לבית, אבל הילדים לא יראו אותה רק את המפתח. היא הפסידה!!. והם הפסידו. וכמובן שבסוף גם בעל לא יהיה לה. היא תחיה לבד בנפרד, בקרירות עם קירות מזהב. קראתי לפני כחמש שנים ראיון שעשו עם אחת הנשים שהיתה סגן שר. אחרי שפרשה מהחיים הציבורים. שאלו אותה על חייה והצלחתה ומה שהיא מציעה לבנות צעירות שרוצות להצליח כמותה. היא הממה את הכתבת ואמרה לה שאילו היתה מתחילה חייה מחדש היתה משקיעה בבית ובילדים ובמשפחה שאין לה. ומה שיש לה - אין לה איתם קשר חם וטוב ואמיתי וכד'. היא הזניחה את החיים האמיתים לטובת קריירה שבסוף לא נשאר ממנה כלום.
לכן אולי הדברים שלי לא כל כך פופולרים. אבל הם ממש אמיתים.

ג- עם ישראל חי כבר אלפי שנים וידע לאזן בין צרכי הצניעות לבין צרכי החיים באופן שאף אחד לא נפגע. לכן את יכולה להיות רגועה. לא יהיו רחובות נפרדים!!

ג2 - כל הצורך בישיבה נפרדת באוטובוסים נובע מהלבוש שהולך נחשף יותר ויותר מקיץ לקיץ. מזה את צריכה לדאוג כי שם אין גבולות, והפריצות הוכיחה את עצמה שהיא יודעת להגיע גם לשאול תחתית. ככל שהפריצות תגדל - צרכי הצניעות יגדלו בהתאם.

ד- הנחת היסוד שלך לא נכונה. יש דברים שאפשר לחיות איתם ויש דברים שאי אפשר לחיות איתם. אי אפשר לאלף אנשים נגד טבעם הבסיסי. כבר היו חכמים גדולים שחשבו את עצמם יותר חכמים מאלוקים וניסו ליצוק טבע אנושי חדש והתרסקו לרסיסים. כוונתי לרוסיה הגדולה שלצורך הקמתה נהרגו מליונים של בני אדם. הקמתה גרמה צער ודמעות אין סוף ובסוף התפרקה לחתיכות. אי אפשר ללמד בני אדם לאהוב חומץ גם אם ישקיעו בפירסומת מליארד דולר. אי אפשר להרגיל בנים ובנות לחיות יחד בטהרה גם אם יכתבו על כך אלף מאמרים חינוכים. אי אפשר. ולא צריך ללכת נגד אלוקים. הוא אמר אי אפשר, ואני לא רואה שום הכרח להוכיח לו שהוא לא צודק.

בגן עדן - כשכולם יהיו טהורים מיצר הרע לחלוטין. את תהיי צודקת!!

בהצלחה

כתבות נוספות