שאל את הרב

מעשה עם הגר''מ אליהו שליט''א

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 08/01/03 23:09 ה בשבט התשסג

שאלה

בס"ד לכבוד הרב השלום והברכה !!!

שמעתי פעם מעשה שהיה עם מורנו ורבנו הרשל"צ הרב מרדכי אליהו שליט"א שגם כבודו היה נוכח.

באחד מביקוריו של הרב בארה"ב נתקע הרכב של הרב.

לעזרת הרב נחלץ במקרה אחד החזנים מהקהילה שהתנהגותו הייתה מפוקפקת. כבוד הרב חשש שהיותו של אותו חזן מפוקפק בסמוך לרב תגרום לכך שיהודים מהקהילה יחשבו בטעות שהרב סומך על אותו חזן, הורה לנהג להתחיל לנהוג למרות התקלה. ולהפתעת כל הנוכחים הרכב אכן נסע. בהגיע הרכב לעיר, שוב נתקע הרכב.

האם המעשה אכן ארע ???

בתודה

תשובה

מוטי שלום,
אכן כן,ברכב בו נסענו היה תקר בגלגל האחורי,כך שחלקו האחורי של הרכב נשק לכביש.מכיוון שהרכב היה ארוך(לימוזין),לא יכול היה הנהג להתגבר על התקלה.
כשבקשתי מהרב להצטרף לרכבו של החזן אשר נסע בצמוד לרכבנו סירב הרב ,והורה לנהג ליסוע למרות התקלה,הנהג (כשכיר של החברה) חשש ולא רצה לקחת אחריות.לאחר שקבלתי אחריות לכל נזק שיגרם לרכב,התחיל בנסיעה כשחלקו האחורי עולה.
כשהגענו ליעד ירדנו מהרכב ושוב תקר וחלקו האחורי נשק לכביש,לשאלת הרב מה המרחק למוסך,השיב הנהג כשלשה ק"מ."סע לשלום" בירך הרב,ואכן התחיל הנהג בנסיעה כשלתדהמת כל הנוכחים,החל חלקו האחורי של הרכב להתרומם.
מעשה זה הוא אחד מעשרות רבות של מקרים שלהם הייתי עד ושאין להם הסבר בדרך הטבע.
אביא לפניך פירושו של "אור החיים"הקדוש על פרשת השבוע המסביר את המסתתר מאחרי יכולת זו של הרב.
על הפסוק "ויט משה את ידו על הים וישב הים לפנות בקר לאיתנו"(שמות יד,כז),מביא אור החיים הקדוש את הפירוש האומר שהים שב לתנאו הראשון,דהיינו אותו תנאי שהתנה הקב"ה עם הים,לכשיצאו בני ישראל ממצרים שהים חייב להקרע בפניהם.
אומר אור החיים הקדוש זה לא יכול להיות התנאי,שהרי המדרש אומר שהים לא הסכים להקרע לפני משה, והתריס כנגדו ואמר לו, אין אני נקרע מפניך,שהרי אני נבראתי ביום ג' ואתה נבראת ביום ו',א"כ אני קודם לך.ורק כשנטה ה' ימינו לימין משה,הסכים הים להקרע.
ועוד,הגמרא (חולין ז,ע"א) מביאה מעשה של רבי פנחס בן יאיר שהלך לפדות שבויים והיה עליו לעבור את נהר גינאי,אומר רבי פנחס בן יאיר:"גינאי חלוק לי מימך ואעבור בך",וגם כאן לא הסכים הנהר לחלוק לו ואמר:"אתה הולך לעשות רצון קונך ואני הולך לעשות רצון קוני,אתה ספק עושה ספק אי אתה עושה,אני ודאי עושה".עומד רבי פנחס בן יאיר ואומר,אם אינך חולק לי גוזרני עליך שלא יעברו בך מים לעולם,מיד חלק לו הנהר ועבר בו.שואל אור החיים הקדוש ,והלא רבי פנחס בן יאיר היה יחיד והנהר נקרע בפניו,ואילו משה רבנו הוא וששים ריבו מישראל ולא הסכים הים להיקרע.
לכן הוא מפרש שהתנאי שהתנה הקב"ה עם כל מעשה בראשית שיהיו כפופים לכל מי שעמל בתורה ויעשו(כל מעשה הבריאה)כל אשר יגזרו עליהם אלו שעמלים בתורה "וממשלתם עליהם כממשלת הבורא ב"ה".ולכן רבי פנחס בן יאיר שהיה אחר מתן תורה והיה עמל בתורה יכול היה לגזור על הנהר להקרע בפניו.וכן מצינו אצל יהושע "שמש בגבעון דום וירח בעמק אילון",המעשה היה לאחר מתן תורה.אולם קריעת ים סוף היתה לפני מתן תורה ולא חל על הנבראים התנאי לכן התריס הים בפני משה ולא הסכים להקרע עד שהקב"ה הוליך ימינו לימין משה להראות לו כי הגם שעוד לא ניתנה תורה הוא בן תורה ורק אז הסכים הים להקרע בפניו.ומסיים אור החיים הקדוש "ולזה כל צדיק וצדיק שיעמוד אחר קבלת התורה יביא בידו שטר חוב אחד לכופו ליחלק לפניו".
בברכה וכל טוב
שמואל זעפרני

כתבות נוספות