שאל את הרב

נדרים

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 10/04/24 18:13 ב בניסן התשפד

שאלה

שלום כבוד הרב,

יש לי בעיית נדרים וOCD

אני כבר ממש כמעט לא נודרת אלא רק בלב , מרשה לעצמי כי יודעת שזה לא נחשב, אז הנדרים בלב הפכו עכשיו לסוג של משמעותיים, פתאום אני כבר חוששת שאולי אמרתי בקול שאולי ככה ואולי ככה וזה חלק מocd שמרוב דאמרתי בלב חזק אז כבר החשש שאולי לא אמרתי בלב וכאלה. זו הקדמה כדי שתבין את המצב שלי.

החיים שלי נעצרו כבר כמה שנים בגלל כל הנדרים האלה והפחד , את הנדרים דאמרתי בקול התרתי כמה וכמה םעמים שאני הולכת לרב להתיר.

אבל המצב עכשיו הוא כזה.. לפני בערך שנה אולי אםילו שנתיים כהר לא יודעת נדרתי לשמור מספר מועט של שבתות, מזמן כבר שמרתי אותן .. אבל אחר כך הגעתי למצב שפתאום סוג של "הענשתי" את עצמי והכרחתי את עצמי לשמור עוד ועוד שבתות כי פחדתי שעברתי על נדרים אחרים או שאולי לא סיימתי לשמור את כל השבתות כל מיני מחשבות שהויבלו אותי בכפייה ובכוח לשמור עד היום (יודית שכל רב ישמח בכך אך יש להבין שאני עושה את זה מתוך כפייה אי רצון וביטול עצמי) פעם האחרונה נדרתי/אמרתי לעצמי בלב שעד מרץ השנה אני אשמור וזהו. הגיע מרץ וםתאום בלב התחלתי לחשוב ולהעניש שוב את עצמי ולהגיד שאולי נדרתי בלב שאמור עד תאריל אחר וכל מיני מחשבות שמרוב שלא ידעתי מה נדרתי אחר כך בלב , אמרתי לעצי או נדרתי שאשמור עד תאריך יותר רחוק. כלכך חיכיתי כבררר להיפתררר מהכפייה ומה שאני עושה באי רצון, בביטול מוחלט (אני כל השבת רק בחדר עם עצמי לב ,לא מבשלת לפני לא כלום כי אני שומרת שבת בכוח) העניין הוא שכלכך חיכיתי להתחיל את 2024 בלי שום מגבלה ושום חשד , כבר כמה שנים שאני לא באמת חיה ועושה הכל בגלל חשש מנדרים וכופה על עצמי כל מימי דברים שרק לא אעהור על משהו שאולי נדרתי.

אין לי כבר כוח.

עכשיו אני במחשבה שנדרתי אולי בלב )בכוח( לשמור עד סוף השנה.

אין לי כוח כהר לחיות בכפייה של עצמי , בפחד ובתסכולללל חעשות משהו שאני לא רוצה ולא מתוך כלום אלא רק מתוך פחד.

נמאס לי.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אמנם מכתבך קשה וכואב אבל טוב ששאלת.

את יכולה להודיע בפני שלשה שאם חלילה תחזרי ותדרי לא יחולו הנדרים אלא א"כ רב מסויים או אדם מסויים יסכים עליהם ובלא הסכמתו אין הנדרים חלים כלל. וכך שאם תדרי ואותו אדם לא יסכים על נדריך הם לא יחולו כלל.

חג כשר ושמח

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות